Sök:

Sökresultat:

12017 Uppsatser om Barn som har svćrt att leka - Sida 1 av 802

Barn som har svÄrt för att leka med andra barn i förskolan

Ett antal förskollÀrare har intervjuats om sin syn pÄ barn som har svÄrt att leka med andra barn. Pedagogerna har en samstÀmmig bild av att dessa barn oftast reagerar med att antingen dra sig tillbaka eller med att bli utagerande vid kamratkontakt. För att stötta dessa barn Àr det vanligaste arbetssÀttet för pedagogerna att gÄ in i leken. De intervjuade uttrycker speciellt oro för att de inÄtvÀnda barnen blir bortglömda samt att de utagerande barnen skall fÄ stÀmpeln "de som alltid förstör"..

Lek och rörelse - om attityder kring lek och rörelse i skolan

Syftet med arbete Àr att undersöka vilka attityder pedagoger och barn har till barns lek och rörelse. Med hjÀlp av enkÀtundersökningarna och observationerna kom vi fram till att barn generellt tycker om att leka och röra pÄ sig. Litteraturens syn pÄ pojkar och flickors lek stÀmde dock inte alltid överens med vad vi sÄg pÄ vÄr verksamhets förlagda utbildning (VFU). Vi vill Àven se hur barn vill ha det nÀr de leker. Om de vill leka ensam eller flera tillsammans, bestÀmma sjÀlva vad de ska leka eller om de vill att nÄgon ska bestÀmma vad de ska leka mm.

Vad Àr lek?: en studie om barns upplevelse av lek

Arbetet redovisar en undersökning vars syfte var att förstÄ hur barn upplever lek, samt hur de upplever leken som lÀrande i skolan, i skolans lÀgre Ärskurser. Metoden Àr en kvalitativ forskningsintervju med fenomenologisk inriktning som bygger pÄ enskilda samtal samt gruppintervjuer med nio barn. Resultatet visar pÄ att samtliga barn upplever lek som lustfyllt och roligt. Barnen upplever lek frÀmst som olika sorters lekar och kamrater Àr viktiga, dels för att barnen upplever det roligare att leka tillsammans med nÄgon, men Àven för att de lÀr sig att umgÄs och vara sociala. Leken i skolan upplever de sker pÄ rasterna och nÀr det Àr fritt.

Uteslutningar och ensamlek i förskolan : ???Vad kan det bero pÄ?

Tidigare forskning har visat att för barn som inte accepteras ökar risken för social isolering och utanförskap. Syftet med undersökningen har varit att försöka ta reda pÄ hur barnen som ofta leker ensam pÄ förskolan upplever sin situation, om de verkligen har valt att leka ensam och i sÄ fall vad beror det pÄ att barnen vÀljer att leka ensam? Min frÄgestÀllning Àr: Finns det tillfÀllen nÀr barnen sjÀlva vÀljer att leka ensam och om det gör det vad beror det dÄ pÄ? Vad kan det beror pÄ om ett barn ofta blir utesluten frÄn leken? Undersökningen Àr gjord utifrÄn en etnografiskansats dÀr jag bedrivit en kvalitativ undersökning. Metoder jag har anvÀnt Àr intervjuer och observationer. Jag har försökt att se pÄ hÀndelserna frÄn barns perspektiv.

"Mamma, jag lekit dig!" : En essÀ om pedagogens uppgift i mötet med barn som har svÄrt att leka med andra

Syftet med den hÀr erfarenhetsbaserade essÀn Àr att utforska vad min uppgift som förskolepedagogÀr i mötet med barn som har svÄrt att leka med andra. Vad innebÀr det att vara en godpedagog i mötet med barn som har svÄrt att leka med bÄde vuxna och barn? FrÄgestÀllningenvÀcktes i mig dÄ jag pÄ min nya avdelning uppmÀrksammade tvÄ barn som hade den svÄrigheten.EssÀn börjar med mina samspelande observationer av barn som har svÄrt att leka medandra. DÀrifrÄn börjar jag enligt principen praktiken först och teorin sedan söka teorier somkan ge mig stöd i hur jag bör agera. Jag utforskar teorier om lekens betydelse frÄn tre olikateoribildningar: det utvecklingspsykologiska (Winnicott), psykoanalytiska (Erikson) ochgrÀnsöverskridande (Vygotskij).

Förskolebarn som inte leker : - lekens betydelse för lÀrandet

Denna studie handlar om barn som inte leker i förskolan. VĂ„rt syfte med denna undersökning Ă€r att verksamma förskollĂ€rare ska fĂ„ större förstĂ„else samt ökad kunskap varför kan det vara sĂ„ att vissa barn inte tycks leka?Studien innehĂ„ller tvĂ„ frĂ„gestĂ€llningar som kĂ€nns relevanta nĂ€r det kommer till barn som inte leker. De tvĂ„ frĂ„gestĂ€llningarna Ă€r: hur kommer det sig att vissa barn inte upplevs leka samt hur gör förskollĂ€rarna för att stötta och utveckla dessa barn dĂ„ leken tycks vara viktig för barns lĂ€rande.För att fĂ„ svar pĂ„ dessa frĂ„gor sĂ„ har det gjorts fem kvalitativa intervjuer med verksamma förskollĂ€rare, studien har Ă€ven innehĂ„llit samtal med flera barn i de olika barngrupperna.Studien visar att de flesta av de tillfrĂ„gade förskollĂ€rarna hade erfarenheter av barn som inte lekte och att det var upp till sjĂ€lva förskollĂ€rarna att hjĂ€lpa dessa barn som hade svĂ„rt med leken.Resultatet pekar pĂ„ pĂ„ att tryggheten Ă€r en viktig faktor för att barn ska kunna leka. Även förskollĂ€rarnas engagemang och intresse Ă€r av stor betydelse för att barnen ska kunna komma in i leken..

Vem bestÀmmer? - En studie med fokus pÄ barns perspektiv pÄ deras delaktighet och inflytande

VÄrt syfte med denna studie har varit att undersöka, analysera och beskriva hur barn upplever sin delaktighet och sitt inflytande pÄ förskolan. DÄ begreppen har blivit allt mer betydelsefulla i förskolan och dess lÀroplan har vi valt att gÄ djupare in pÄ hur barnen i verksamheterna upplever detta. Det finns en del studier pÄ hur vuxna arbetar kring barns delaktighet och inflytande men inte lika mÄnga som handlar om barnens perspektiv. DÀrför har vi i vÄr studie valt att enbart utgÄ ifrÄn barnens upplevelser och tankar kring delaktighet och inflytande. De frÄgestÀllningar vi har anvÀnt oss av har varit: Hur upplever barn sin delaktighet och sitt inflytande? Och vad vill barn ha inflytande över och vara delaktiga i? För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor har vi anvÀnt oss utav kvalitativa intervjuer med barn pÄ tre olika förskolor. Resultatet visar att det Àr i leken som barn kÀnner sig ha mest inflytande, dÀr upplever de flesta att de pÄ egen hand fÄr bestÀmma saker som vem de vill leka med och vad de vill leka med, men mÄnga av barnen hade gÀrna velat fÄ bestÀmma nÀr de skall fÄ leka.

Lekens betydelse för leksvaga barns utveckling

Detta arbete handlar om leksvaga barn i leken. Arbetet berör lekens betydelse för utveckling, barn som inte fÄr, kan och/eller inte vill vara med och leka samt hur man som pedagog arbetar för att integrera leksvaga barn i leken. Att leka Àr bra för ett barns utveckling, det Àr med hjÀlp av leken som ett barn i stor utstrÀckning formas. Undersökningen Àr gjord i tvÄ mindre stÀder i SkÄne. PÄ skolorna har leksvaga barn 7-8 Är gamla blivit observerade i den fria leken pÄ fritidshemmet.

Ska vi va kompisar eller? : En studie av hur barn anser sig ta kontakt med andra barn för att leka

Syftet med studien var att ta reda pÄ vilka strategier barn i Äldrarna fyra till sex Är anser sig anvÀnda för att ta kontakt med andra barn för att leka.För att belysa syftet har en kvalitativ studie med intervju som metod genomförts. Barnen intervjuades parvis pÄ de förskolor dÀr barnen vistades. Intervjuerna spelades in och transkriberades för att sedan kunna analyseras genom meningskoncentrering.Huvudresultaten som framgÄr i studien Àr att barnen har visat sig vara sociala och kontaktsökande. Barnen anser att kamratskap Àr viktigt och att det skulle vara trÄkigt utan kompisar. Deltagarna i studien har Àven mÄnga uppfattningar om vad som krÀvs för att fÄ deltaga i lek.

Att inte vara med i leken

Arbetet behandlar sex förskolepedagogers tankar om lek, varför vissa barn har svÄrt att komma med i den gemensamma leken och vilka förutsÀttningar som bidrar till dessa barns deltagande i leken. Arbetet bygger pÄ sex kvalitativt genomförda intervjuer av förskolepedagoger, pÄ 3-5Ärsavdelningar, pÄ tvÄ skÄnska förskolor. Syftet med detta examensarbete Àr att ge utökad kunskap om hur man kan fÄ med leksvaga barn i den gemensamma leken i verksamheten pÄ en förskola. De frÄgor som arbetet bygger pÄ Àr: Hur definierar pedagogerna lek? Hur kan man som pedagog upptÀcka barn som hamnat utanför den gemensamma leken? Vilka orsaker kan ligga bakom att ett barn inte kommer med i den gemensamma leken? Hur kan man som pedagog arbeta för att alla barn kommer med i den gemensamma leken? Hur pÄverkar förskolans resurser ett leksvagt barn? Resultatet visar att: trygghet Àr en förutsÀttning för att barn ska kunna leka, det Àr vÀsentligt att barn fÄr gott om tid pÄ sig att leka i den dagliga verksamheten, mindre barngrupper verkar ha positiv inverkan pÄ barns lek och att pedagoger kan hjÀlpa leksvaga barn genom att sjÀlva delta i leken tillsammans med barnen. Nyckelord: Leksvaga barn, lek, förskola, trygghet, samspel, gemenskap.

Leken som socialt verktyg : En intervjustudie

Lek tillsammans med andra barn kan vara barns sÀtt att lÀra sig det sociala samspelet för att utvecklas emotionellt och intellektuellt. MÄnga barn tillbringar lÄnga dagar i förskolan och dÀrmed Àr förskolepersonalen betydelsefull för deras utveckling i bl.a. lek. En stor utmaning för dem Àr att hjÀlpa barn som inte förstÄr och behÀrskar andra barns leksignaler. Undersökningens syfte har varit att studera vilket synsÀtt personal i förskolan har pÄ barns lek samt vilka arbetssÀtt och metoder de anvÀnder för att hjÀlpa barn som saknar förmÄga att leka tillsammans med andra barn. Undersökningen genomfördes med ostrukturerade intervjuer med Ätta intervjupersoner.

Att leka eller inte leka/ Lek och drama som kommunikation för barn med autism

Syftet med följande arbete Àr att belysa lekens betydelse i trÀningsskolan samt hur personalens syn pÄ lek som kommunikation pÄverkar nÀr det gÀller barn i svÄrigheter. Arbetet inleds med en teoretisk översikt om lekens vara eller inte vara samt lekteorier. Min ambition Àr att lÀgga ett specialpedagogiskt perspektiv pÄ leken i trÀningsskolan. Genom intervjuer av personal och genom observation av dramalek hos eleverna ville jag belysa betydelsen av lek för barn med autism. Sammanfattningsvis verkar leken vara central och viktig för personal pÄ trÀningsskolan. Lekens potentiala kraft att vara en kÀlla att hÀva ur samt berikas Àven barn med autism och blir dÄ sÀrskild viktig genom lekstruktur och personalens samsyn pÄ lek..

Varje dag vÀcker barnen leksakerna till liv

VÄrt examensarbete handlar om barns tankar och Äsikter kring leksaker och saker att leka med pÄ en förskola ur ett barns perspektiv. Syftet med arbetet var att fÄ en förstÄelse och lyssna pÄ barns uppfattningar om materialet pÄ förskolan. Vi utgick frÄn frÄgorna: Vad tÀnker femÄringar kring saker att leka med och leksakers funktion pÄ förskolan? GÄr det att utlÀsa av barnens tankar att det finns könsrelaterade Äsikter kring leksakerna och saker att leka med pÄ förskolan? Metoden som anvÀndes för att fÄ fram ett resultat var barnintervjuer utifrÄn barnens egna fotograferade bilder. De som deltog var sju femÄringar frÄn tvÄ olika avdelningar pÄ samma förskola.

Genus och leksaker : En intervjustudie om barns uppfattning av leksaker ur ett genusperspektiv

Syftet med denna studie var att undersöka om barn Àr sÄ djupt rotade i traditionella genusmönster som samhÀllet och tidigare forskning vill pÄstÄ. Har barn en stereotyp uppfattning om leksaker? Kan intryck frÄn syskon pÄverka barns uppfattning? För att undersöka bland annat detta, genomförde jag en kvalitativ intervjustudie med tolv barn i Är F-2, sex flickor och sex pojkar. Studiens fokus var att undersöka barns uppfattningar om traditionella leksaker och leksaker som vi vuxna anser som överskridande utifrÄn den traditionella könskodningen. Intervjuerna utgick frÄn bilder, tvÄ genustraditionella, en genusneutral samt tvÄ manipulerade bilder.

Barn av vÄr stad : en studie om barns möjlighet till lek lÀngs gÄgatan i Uppsala

Tack vare barnens livliga fantasi kan enkla utformningar i utomhusmiljö fÄ dem att leka. Leken Àr en viktig del i barnens liv, det Àr vi nog alla överens om. MenfrÄgan Àr var barnen fÄr plats att leka i dagens allt tÀtare stÀder?Det hÀr arbetet syftar till att undersöka om gÄgatan i Uppsala utgör en lekmiljö för stadens barn samt hur den, utifrÄn denna aspekt, kan förbÀttras. För attundersöka detta genomförde jag en analys av tidigare forskning om barns lek.Analysen resulterade i ett antal attribut som lockar barn till lek:FörÀnderlighet ? Barn fascineras av fysiska förÀndringar som vÀder ochnaturprocesser bidrar med.Liten skala ? Genom detaljer och rumslighet kan man skapa kÀnslan aven mindre skala vilket bidrar till att barnen fÄr lÀttare att identifiera sigmed omgivningen.

1 NĂ€sta sida ->